Sluiten

Vliegtijden naar en van Dubai

Vliegtijden naar en van Dubai

Ga je met het vliegtuig naar Dubai en wil je weten hoe lang het duurt om naar Dubai te vliegen of om vanuit Dubai terug te vliegen naar Amsterdam of Brussel? Op deze pagina lees je alles over de vliegtijden van en naar Dubai.

Officiële tijden

Wie in de vluchtgegevens kijkt die zal de officiële vertrek- en aankomsttijden zien. Deze tijden zijn altijd een benadering. Je zult merken dat in de praktijk er vaak een kleine afwijking in de werkelijke tijden te vinden is. De schematijden zijn ook standaard te ruim. Hierdoor krijgt een luchtvaartmaatschappij wat extra ruimte om tegenslagen op te vangen in vluchtduur, werkelijke vertrektijd en de mogelijkheid om te landen. Zo kan drukte in de lucht boven Dubai er soms voor zorgen dat een vliegtuig bij aankomst niet direct kan landen.

De volgende vliegtijden worden bij benadering aangehouden door de luchtvaartmaatschappijen die rechtstreeks tussen Amsterdam en Dubai vliegen:

Met Emirates vanaf Amsterdam of Brussel naar Dubai: 6 uur en 30 minuten
Met Emirates naar Amsterdam of Brussel: 7 uur en 20 minuten
Met KLM naar Dubai: 6 uur en 30 minuten
Met KLM naar Amsterdam: 7 uur en 10 minuten
Met Transavia naar Dubai: 6 uur en 55 minuten
Met Transavia naar Amsterdam: 9 uur
Met TUI naar Dubai: 7 uur en 10 minuten
Met TUI naar Amsterdam: 9 uur en 10 minuten

Bij Transavia en TUI is er vanwege een tankbeurt een tussenlanding ingecalculeerd. Hierdoor duurt de terugreis met deze twee luchtvaartmaatschappijen aanzienlijk langer.

Werkelijke tijden

In de praktijk vallen de werkelijke vliegtijden vaak gunstiger uit. De heenreis kan soms ruim binnen de zes uur uitgevoerd worden en de terugvlucht duurt soms niet langer dan zes uur en een paar minuten. Alles hangt af van de toegewezen route, de kruissnelheid waarmee gevlogen wordt en de kans om direct bij aankomst te landen.

De terugvlucht duur vrijwel altijd langer dan de heenvlucht. Dat komt omdat het vliegtuig op de heenvlucht een groot deel van de route profiteert van wind in de rug, waardoor er met een hogere snelheid gevlogen wordt. Op de terugweg is er sprake van wat tegenwind. De gemiddelde snelheid ligt dan normaliter wat lager.